Hoe versla je stress in je leven en zorg je voor geen burn out

Burn out Rotterdam

Wanneer je onder chronische stress staat, wordt je lichaam gestrest doordat het voortdurend alles moet herstellen wat je tijdens de stressreactie verbrandt. Ook je hersenen staan onder invloed van de stress omdat de hormonen nog steeds proberen het systeem rond te gaan, dus als je de stress niet aan kunt, kan je hart in je borstkas gaan kloppen. Het hart wordt dan sterker, zodat het de stressreactie in het lichaam ondersteunt.

Het cumulatieve effect van langdurige stress kan je hersenen gaan aantasten en veranderen op manieren waarvan je je niet bewust was dat je hersenen dat konden worden. Sommige delen van je hersenen kunnen daadwerkelijk veranderen en nieuwe verbindingen vormen met andere delen van je hersenen die met elkaar interageren. Deze nieuwe verbindingen kunnen de verwerkingstijd versnellen of vertragen.

Soms moet je ontspannen en je volledig laten gaan voor elk van onze hersenen om weer in de ‘normale’ modus te komen. Die hersencentra zijn na verloop van tijd, vooral als je afhankelijk bent van de stressreactie in je dag. Wanneer dit gebeurt, kan je huidige situatie erg stressvol worden! De stresscyclus houdt meestal in dat je in de eerste maanden tot halverwege, of soms een jaar of langer, op het randje van een goede gezondheid zit, voordat de dingen beginnen op te spelen.

Wanneer je onder stress staat, kan het heel moeilijk zijn om ermee om te gaan. Een van de sleutels hier is dat je echt wordt geregeerd door je emoties, in plaats van je intellectuele vermogens, want je bent wat je gelooft. Zie het als in een achtbaan zitten, je hebt goede dagen, slechte dagen en dan weer slechte dagen en soms gaan je hersenen zelfs over in de slechte gevoelens.

Het goede nieuws is dat je met de ‘ontspanningsreactie’ van de rechterhersenhelft je mentale toestand kunt verschuiven en de stress kunt verlichten en je lichaamsspanning kunt verminderen. Hoe? Hypnose en de ontspanningsreactie worden in het therapeutische proces opgenomen in de volgende drie methoden in het progressieve relaxatieproces.

1. De fysieke en mentale gewaarwording die wij ervaren wanneer wij een bepaalde repetitieve activiteit uitvoeren, staat bekend als de natuurlijke cyclus van ontspanning en spanning. Wanneer u de spieren in uw lichaam opzettelijk begint te ontspannen en u probeert voor te stellen dat u iets doet dat ontspannend is.

U kunt uw spieren opzettelijk ontspannen met behulp van hypnose, de ontspanningsreactie of uw verbeelding. Wanneer je dit hebt gedaan of de ontspanningsreactie weet je dat je je persoonlijke plicht doet. Deze ‘plicht’ is te strekken, te bewegen, te ademen of wat maar goed voelt.

Voor sommige mensen is het zo leuk om thuis in de bioscoop te zitten met de televisie en DVD-speler aan, dus om het onderste uit de kan te halen, gaan ze naar een intercarrier Sweden vliegtuig, een cruiseschip of dat beroemde Hollywood cruiseschip!

Daar heb je wat voor je. repertoire van hier zal je helpen om te verbeelden wat je kent. U zult waarschijnlijk merken dat u van tevoren meer ontspannen bent en misschien hebt u zelfs al gedacht aan quality time met uw gezin!

2. Zoek uw persoonlijke optimale staat.

Ga rustig zitten in een houding die een aangename sfeer bevordert en comfortabel is met uw voeten op de vloer en uw schouders op een comfortabele hoogte. Laat uw armen op natuurlijke wijze ontspannen en laat uw ogen rusten.

Stel je voor dat je lichaam alle voorwaarden bevat die je wilt dat het bezit. Wees voorzichtig dat je niet in de positie bent om iemand anders te schaden. Onthoud dat uw lichaam een doel heeft. Het werkt naar beste vermogen en het is heerlijk te weten dat jij wilt dat het goed functioneert en jou helpt in deze wereld.

Heb je het gevoel dat je als kind een inspiratiebron binnenloopt. Misschien is het de zonneschijn, de frisse lucht, de mensen of speciale vrienden om je heen. Het werk is om jezelf mentaal in je ‘ideale’ toestand te plaatsen.

Dus wat is een visioen? Is een woord dat iemand gebruikt om een mentaal beeld te beschrijven van wat je tegelijkertijd aan het visualiseren bent. Maak een beeld in je geest van wat je wilt creëren, zie het in het perfecte plaatje op het scherm van je geest. Deze visualisatie zal je helpen om je onderbewustzijn te laten geloven dat dit nu werkelijkheid is.

Als je een blik van geloof in je ogen krijgt, dan is dat zeker een “juiste foto”!

Laat je overvloed aan mentaal materiaal een beeld maken in je geest. Laat je fantasie de vrije loop en laat je verbeelding een paar hele mooie plaatjes maken!

3. Richt je verbeelding op wat echt is.

Stel jezelf voor dat je je droom leeft. Wat je ook wilt creëren in je leven, voel tot in detail de emoties die je zou voelen terwijl je je droom beleeft.

Dit wordt ook wel de “Wet van Re-imagine” genoemd, omdat je eigenlijk de gedachte leeft en visualiseert dat je je droom al hebt verwezenlijkt, waardoor hij werkelijkheid wordt. Communiceer echt met uw onderbewustzijn. Terwijl u visualiseert, relateer aan wat u kunt voelen in uw huidige of perfecte droomvervulling. Voel de emoties en ervaar ‘alsof’ het nu waar is.

Lees meer

Lekker in je vel zitten

Burn out

Leave a Reply

Your email address will not be published.